רוצים שנגיע להעביר אצלכם/ן בית מדרש חברתי?

מרכז ההדרכה של "ממזרח שמש-כל ישראל חברים" מהווה מקום מפגש פיזי, רגשי ורוחני בין זהויות שונות במרחב הישראלי והיהודי. במפגש נעסוק בבירור זהות, במנהיגות עצמית וחברתית, בהרכב החברה הישראלית, ועוד; כל זאת באמצעות פגישה חווייתית, אישית וקבוצתית, עם מקורות יהודיים וישראליים מתקופות שונות וברוח חכמי יהדות ארצות האסלאם.

אנו מאמינות/ים כי באמצעות שינוי התודעה הישראלית הרחבה, ע"י הפרטים והמגוון האנושי המרכיב את החברה, ניתן לעשות שינוי חברתי ולהפוך את המקום בו אנו חיות/ים למקום שמכיל זהויות שונות ומעניק לכולן מקום שווה.

מרכז ההדרכה מספק סדנאות, סמינרים, ימי עיון, קורסים, הרצאות וסיורים- לקהלים שונים ומגוונים: סטודנטיות/ים, א/נשי חינוך, הורים, ש"שינים, מכינות קדם צבאיות, מכינות בוגרות/ים, מדריכים/ות בתנועות הנוער השונות, רבני קהילות, תלמידי/ות תיכון וחט"ב, עובדים/ות סוציאליים/ות, עובדות/ים עם א/נשים בעלי/ות צרכים מיוחדים, משרתי/ות כוחות הבטחון, בני/ות שירות לאומי ועוד.

הסדנאות מותאמות לקהל היעד, ונבנות לפי צרכי המקום ומאפייניו.

אנו פועלות/ים בכל רחבי הארץ- ישנה אפשרות שנגיע אליכם/ן, או שתגיעו להתארח אצלנו (בתי המדרש שלנו ממוקמים בירושלים ובחולון).

צרו קשר- עוד היום, עם סיגל אברהם, מנהלת מרכז ההדרכה, במייל sigal@mizrach.org.il  או בטלפון 058-6518290.

תמונת מצב לשנת 2008 – ונטורה רפאל ופיליפוב מיכאל

ממזרח שמש > כללי  > תמונת מצב לשנת 2008 – ונטורה רפאל ופיליפוב מיכאל

תמונת מצב לשנת 2008 – ונטורה רפאל ופיליפוב מיכאל

ונטורה רפאל ופיליפוב מיכאל, סקר מרכז גוטמן 2008, המכון הישראלי לדמוקרטיה

סקר מכון גוטמן

על פי ממצאי סקר מדד הדמוקרטיה לשנת 2008 (נערך במחצית השנייה של חודש ינואר) 51% מהישראלים היהודים רואים בעצמם חילונים, ו-19% מגדירים את עצמם דתיים או חרדים (ראו תרשים 1). על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה משנת 2007, שם מידת הדתיות של הציבור הישראלי היהודי נמדדת לפי חמש קטגוריות, 7% מהציבור הישראלי היהודי מגדירים את עצמם 'חרדים', 10% 'דתיים', 14% 'מסורתיים דתיים', 25% 'מסורתיים לא דתיים', ו-44% 'לא דתיים / חילונים' (ראו תרשים 2).

שיעור גבוה במיוחד של חילונים מדווָח בקרב העולים מברית המועצות לשעבר: 75% מהם מגדירים את עצמם חילונים. בחלוקה לפי יבשות מוצא מתברר כי 63% מהישראלים האשכנזים (יוצאי אירופה ואמריקה ) מגדירים את עצמם חילונים, ולעומתם רק 32% מהמזרחים (יוצאי אסיה ואפריקה ) מגדירים את עצמם חילונים; 44% מהיהודים בני דור שלישי או יותר בארץ מגדירים את עצמם חילונים (ראו תרשים 3).

נראה שישראלים יהודים צעירים באופן כללי מסורתיים ודתיים יותר מהמבוגרים (ראו תרשים 4). ממצא זה יכול להיות מוסבר בשיעורי הילודה הגבוהים בקבוצות הדתיות והמסורתיות בארץ.

לסיכום, בשני העשורים האחרונים יש חלוקה די יציבה של הציבור הישראלי לשלוש קבוצות: מחצית מגדירים את עצמם חילונים, כ-30% רואים בעצמם מסורתיים, ו-20% מגדירים את עצמם דתיים או חרדים. עם זאת רק כחמישית מהישראלים היהודים מצהירים כי אינם שומרים כלל על המסורת הדתית, והדפוס הנפוץ ביותר שאנשים אלו מקיימים הוא שמירה על חלקים מסוימים של מנהגי המסורת (מתוך מגוון עצום של אפשרויות). נראה שהמגמות הסותרות שמתרחשות בתוך החברה – ריבוי טבעי גבוה בקרב המסורתיים והדתיים (ובייחוד החרדים) ולעומת זאת העלייה החילונית מברית המועצות – מאפשרות לשמור על פילוח קבוע באופן יחסי של החברה הישראלית היהודית לחרדים, דתיים, מסורתיים וחילונים.

gutman2008a

gutman2007b

gutman2008c

gutman2007d